New York bez cestovky – čo vidieť a kde ísť (itinerár na 7 dní)

New York asi netreba špeciálne predstavovať. Označuje sa ako „Big Apple“ alebo „Mesto, ktoré nikdy nespí“. A že fakt nikdy nespí sme sa presvedčili na vlastné oči.

Čo vidieť a kde ísť, ak ste tam iba krátky čas? Ako to všetko naplánovať, aby ste nemuseli zbytočne behať z jedného konca na druhý a nestrácali zbytočne čas? Čo sa dá reálne stihnúť za jeden deň?

V nasledujúcom článku sa vám pokúsim odpovedať na všetky otázky a dám vám kompletný itinerár na 7 dní aj s miestami, ktoré sme nestihli vidieť. Áno, aj také boli.

Manhattan New York

1. deň

Prileteli sme poobede New Yorkského času na letisko Newark a keďže výdatne pršalo, ani sme sa nesnažili dopraviť do mesta hromadnou dopravou, ale si zobrali Lyft. Lyft je v New Yorku oveľa lacnejší ako Uber, ak nemáš aplikáciu, stiahni si ju tu a dostaneš kredit 8 usd na prvú jazdu.

Keďže sme pôvodne plánovali prílet až v nedeľu (miesto toho sme prileteli už v sobotu – vyhrala lepšia cena leteniek), ubytovanie na Manhattane sme mali až nasledujúci deň. Ak by sme dokúpili 1 noc naviac, stálo by to +450€ a to sa nám rozhodne platiť nechcelo.

Takže sme si našli lacné ubytovanie mimo centra a polohu hotela sme sa rozhodli využiť na program na nasledujúce ráno.

V tento deň sme sa pomotali po blízkom nákupnom centre a išli skoro späť – predsa len časový posun a skoré ranné vstávanie urobili svoje.

2. deň

New York z helikoptéry

Využívame polohu hotela v New Jersey a ešte z domu sme si bookli ranný výlet helikoptérou. Letisko je totiž v Kearny a z centra New Yorku sa tam nedá dostať mestskou dopravou. Treba využiť taxík, Uber, Lyft, čo zase stojí peniaze naviac. My sme z nášho hotela platili Lyft 14usd, čo je približne cena lístka autobusom na zastávku Journal Square pre 2 osoby a odtiaľ treba ísť na letisko aj tak taxíkom.

O tom, ako si booknuť výlet helikoptérou a ušetriť kopec peňazí píšem v druhom článku.

Liberty State Park, Empty Sky Memorial

Empty Sky Memorial New York

Po výlete helikoptérou využívame, že sme na druhej strane rieky Hudson a ideme ku Liberty State Park a pešo ku Empty Sky Memorial – je to 4km prechádzka. Opäť využívame Lyft no tentokrát si účet delíme s nemkou, ktorú sme stretli na letisku helikoptér a pridala sa v tento deň ku nám, takže nás vyšiel taxík 7usd pre 2 osoby. Rovnako si delíme účet za Lyft od Memorialu ku Exchange place in New Jersey – opäť 7usd za 2 osoby, odkiaľ sa vlakom odvezieme do centra na stanicu Oculus. Lístok na vlak stojí 2,75usd a neplatí tu metro karta. O Oculus sa dostanete metrom kdekoľvek budete ubytovaní v New Yorku – Manhattan.

Times Square New York

Keďže je naše ubytovanie 5 minút pešo od Times Square, tak naše večerné a nočné potulky viedli práve tam. Je to námestie, kde sa stále niečo deje. Na Silvestra tam púšťajú z mrakodrapu krištáľovú guľu – ball drop a následne je ohňostroj. Vraj tam býva až milión ľudí, no fakt nechápem, kde sa tam všetci pomestia.

Times Square 1
Times Square 2
Times Square 3

3. deň

Brooklyn Bridge

Ráno využívame jet leg a vstávame skoro na východ slnka. Metrom Ideme na Brooklyn Bridge.  Najbližšia stanica metra je Clark Street Subway Station, odtiaľ sme išli pešo na Dumbo Brooklyn Bridge Park – odtiaľ je pekný výhľad na Brooklyn Bridge aj Manhattan Bridge a hlavne na panorámu Manhattanu. Malo to však jednu chybu – východ slnka sa v tento deň pre mraky nekonal. Nájdeš tam aj jeden z najstarších kolotočov v New Yorku.

Potom choď na Washington St. Brooklyn – ten pohľad na most zospodu je známy z mnohých filmov a určite tam budeš chcieť foto bez ďalších ľudí. Ďalšia výhoda skorého vstávania. Inak, ak by som išla do New Yorku ešte raz, asi by som išla na Brooklyn Bridge radšej na západ slnka, ktoré bude zapadať za Manhattanom. No počítajte s tým, že tam bude milión ľudí, my sme tam boli skoro sami.

Odtiaľ sa vyber pešo cez Brooklyn Bridge na Manhattan. Keďže sme ráno nemali raňajky, vrátili sme sa do hotela najesť a trochu si oddýchnuť – už ráno o 8hod sme mali v nohách 6,5km.

Brooklyn Bridge
Brooklyn Bridge NY

Statue of Liberty

Pokračujeme metrom na South ferry station1. Tu sme asi vyšli z metra iným východom, ako sme mali. Dostali sme sa totiž na opačnú stranu Battery parku. Nevadí, aspoň sme si ho pozreli a pešo sa dostávame k Liberty – Whitehall terminal. Tam naskočíme na loď, ktorá je zdarma v rámci metro lístka a ideme 25min na Staten Island. Loď sa plaví okolo Sochy Slobody a je to najbližšie, ako sa ku nej viete dostať zadarmo.

Na lodi sa postavte vpravo, tam je výhľad na sochu a keď loď zastaví, bežte von. V termináli zatočte doprava a vbehnite na loď, ktorá vás odvezie zadarmo späť na Manhattan. Musíte so stihnúť v rekordnom čase, inak musíte čakať na ďalšiu loď hodinu. A to nechcete.

Tie lode, ktoré vás dovezú až na Ellis Island – na ostrov, je je Socha Slobody sú platené a stále plné. My sme tam nechceli ísť, nakoľko sme ju videli už včera z helikoptéry a ten pohľad je aj tak najviac. No ak chcete ísť až ku nej, prípadne ísť do hore do koruny, bookujte lístky s dostatočným predstihom. Ako na to, spíšem v ďalšom článku.

Statue of Liberty New York

Wall Street

Po vystúpení z lode sa pomotajte po Battery Parku a choďte pešo na Wall Street. Ako prvé uvidíte kilometrový rad, ktorý čaká na fotku býka. Charging Bull je symbolom finančného sveta, predstavuje optimizmus a prosperitu.

Vedeli ste, že:

• socha tam bola umiestnená nelegálne, tak ju odstránili
  • obyvatelia NY si doslova vydupali jej návrat
  • kedysi pred býkom stála socha nebojácneho dievčaťa, čo je symbol feminizmu
  • teraz je socha dievčaťa pred budovou Burzy cenných papierov

Na Wall Steet pozri budovu Federal Hall, kde v roku 1789 skladal prísahu prvý americký prezident George Washington, oproti je New York Stock Exchange (burza cenných papierov), hneď za rohom The Trump Building (nemýľ si to s Trumph Tower, to je inde) a kúsok ďalej je Trinity Church

Trinity Church

Dá sa ísť dovnútra, pred vchodom kontrolovali Co*id pass, doklad totožnosti s fotkou – stačí kopia pasu a prezreli batožinu. Okrem kostola si pozrite aj záhradu, kde je pochovaných viacero osobností.

Trinity Church New York

No a keďže na Wall Street je TJ Maxx – outlet so značkovým oblečením, o program na najbližšie 2 hodiny sme mali postarané. Akurát sme večer stihli prefrčať metrom na Times Square, kde sme mali rezerváciu v Bubba Gump Shrimp. Je to reštaurácia s krevetami, ktorá bola inšpirované filmom Forrest Gump.

Ak chcete ísť, určite si urobte rezerváciu. Len pre informáciu, porcia kreviet s hranolkami stojí 26usd, no čo nezjete si zoberiete a mali sme z toho večeru aj na druhý deň. Porcie sú tam fakt veľké. Drinky sú celkom drahé (16usd a viac), no pohár vody vám všade v USA dajú k jedlu zadarmo – niekde je to automatika, niekde si treba vypýtať.

3. deň

9/11 memorial a museum

Ráno ideme metrom na stanicu One World Trade Center a pozrieme si Ground Zero – 9/11 Memorial + múzeum. Vonkajšie priestory – tie „bazény“, čo vznikli po dvojičkách sú zadarmo, múzeum je platené. Ako sa tam dostať zadarmo sa dozvieš tu:

Naplánujte si prehliadku na pondelok – vtedy sa totiž viete dostať do múzea zadarmo. Ráno o 7hod NY času sa uvoľní na ich oficiálnej stránke zopár lístkov… lenže o tejto možnosti vedia viacerí turisti a stránka padala, neustále sa mi „krútilo koliesko“, potom sa mi lístky podarilo pridať do košíka, zase sa „krútilo koliesko“ niekoľko minút a nakoniec ma zrušilo, že lístky sú vypredané. Skúšajte na viacerých mobiloch, počítačoch – možno budete mať viac šťastia ako my.

Nevýhoda týchto lístkov je, že máte povolený vstup až poobede od 15,30 – 17,00. Ale zase ušetrených 26usd.

Memorial 9-11

One World Trade Center

Hneď vedľa je novopostavená budova Freedom Tower / One World Trade Center. Aktuálne je to najvyššia budova v NY, má 541,3m a vyhliadka Main Observatory je vo výške 386,5m. Výťahom sa tam dostaneš za 47 sekúnd. Je z nej pekný výhľad na dolný Manhattan, rieku Hudson a Sochu Slobody, Brooklyn Bridge.

výhľad z One World Observatory
guide One World Observatory

St.Paul Chapel

Oproti je St. Paul Chapel, tu bolo miesto na oddych pre záchranárov po útoku na dvojičky. Dá sa ísť do vnútra, no nič zaujímavé tam nie . Pred kaplnkou je zvon, ktorý sa rozozvučí iba raz za rok – na výročie dvojičiek 11.septembra.

Oculus

Pokračujte prehliadkou Oculus. Je to najdrahšia stanica sveta, ktorej výstavba stála 4,2 miliardy usd. Oproti Freedom Tower sme sa v obchodnom centre Brookfield Place zastavili na palacinky v Le District – rozhodne odporúčam a máte vyriešený obed/ večeru za pár usd. Ak máte chuť na nákupy, nájdete tu aj kopec značkových obchodov. Blízko je aj Century 21 shopping, no my sme tam neboli.

Z Oculus sme sa rovno premiestnili metrom do hotela, pretože na dnes večer sme mali rezervovaný vstup ešte na jednu vyhliadku (toto nám v plánovaní nevyšlo, no iný deň neboli voľné lístky na západ slnka, tak sme mali 2 vyhliadky za deň. Skúste si to naplánovať na iný deň).

Oculus vnútri
Oculus

Summit One Wanderbilt

Ak by ste si mali vybrať iba jednu vyhliadku v NY, tak určite túto. Ideálne je, keď si rezervujete vstup 1,5 – 2 hodiny pred západom slnka. Výhoda je, že tam môžete zostať ako dlho chcete. Budete vidieť počas jednej vyhliadky NY po svetle aj po tme. Základný lístok stojí cca 50usd – suma sa mení podľa toho, ako je vybookované, tak rezervuj včas. Dá sa priplatiť cca 25usd za presklený výťah (odvezie vás pár poschodí hore a hneď dole, nikde nevystupujete). My sme neboli. Nebudem vám o tom viac písať, fotky hovoria za všetko.

Summit One Vanderbilt

4. deň

Už sme sa zrovnali s časom, tak vstávame neskôr a neskôr sa vymotáme z hotela. Predsa len, každodenné ponocovanie a niekoľko desiatok kilometrov v nohách po betóne už poznať.

Dakota Building

Ideme metrom na 72nd Street – Broadway a vyjdeme kúsok od neslávne známej Dakota Buildingpred ktorej vchodom zastrelili Johna Lennona 8.12.1980. Tragédiu pripomína pamätník Strawberry Field, ktorý bol postavený na návrh jeho manželky Yoko Ono. Ten je iba pár krokov od Dakota Building v Central Parku.

Central Park

Sme už v Central Parku, a keďže je dosť veľký, môžete ho prejsť viacerými spôsobmi:

• pešo (zoderiete si však nohy, má 4000m na dĺžku a 800m na šírku),
  • na bicykli (najrýchlejšia a najekonomickejšia možnosť),
  • môžete si prenajať koč ťahaný koňom (45min = 160usd🙈),
  • alebo vozík napojený za bicyklom (chalan ťahal 2 ľudí a v tom teple šľapal ako o dušu, no to neviem koľko stálo).
My sme si požičali bicykle (na 3 hodiny 25usd za jeden, no trochu sme kšeftovali, pôvodne to bola cena za 2 hodiny) a je to tak akurát celé to obehnúť.
Nevýhoda je, že na bicykli by sme mali ísť iba po okrajových častiach a keď chcete ísť k jazierkam a fontánam, tak ho treba zamknúť a ísť pešo. My sme na ňom sem tam vbehli aj do časti, kde sme zrejme nemali byť.
V požičovni bicyklov vám dajú mapu, tak si pozrite, kde chcete ísť a čo chcete vidieť.
Central Park

Hotel Plaza

Hotel, kde býval Kevin zo Sám doma – dá sa ísť aj dovnútra, no nič zvláštne tam nečakajte.

Carnegie Hall

Kúsok odtiaľ je známa koncertná sieň.

Na tento deň sme toho mali naplánovaného viac, no keďže bolo asi najteplejšie z celého týždňa, už sa nám fakt nechcelo. Chceli sme sa vrátiť skôr do hotela, no cestu nám skrížil ďalší outlet Marshall, tak zase to nevyšlo a prišli sme až po tme. Tie obchody sú tu veľmi zradné.

5. deň

Roosevelt Island

Ráno sa vrátime metrom tam, kde sme včera skončili a pokračujeme vo „včerajšom programe“. Ideme lanovkou na Roosevelt Island. Lanovka aj busy po ostrove sú zadarmo. Ak máte na New York málo času, toto môžete kľudne vynechať. Nie, že by to nebolo pekné, je to také oáza pokoja mimo ruch veľkomesta. No keď tam nepôjdete, o nič zásadné neprídete. Veď pozrite fotky a rozhodnite sa sami.

5th avenue

Magazínom Forbes bola v r. 2008 vyhlásená za najdrahšiu ulicu sveta. Sú tam najluxusnejšie značky, aké existujú a na nákupy pre bežného človeka to moc nie je. Ale jeden obchod tam predsa len je, do ktorého sme vbehli a čo to pokúpili. Victoria Secret (dámy pochopia).

Trump Tower

Dá sa ísť aj dovnútra, je tam kaviareň a obchodíky. A zadarmo WC… to sa niekedy hodí, nie? Pokračujte ďalej a dostanete sa do najväčšieho Lego obchodu, oproti je Katedrála Sv. Patrika.

St. Patrick Cathedral

St.Patrick Cathedral

Je sídlom New Yorskej arcidiecézy a najväčšou katolíckou katedrálou v USA. Vraj tam je kňaz zo Slovenska.

Rockefeller Center

To je to známe námestie, kde býva v zime klzisko a rozsvecujú tam prvý vianočný stromček. Počas leta je tam klzisko na kolieskové korčule, ktoré si môžete požičať. My sme si tam sadli na ľahký obed – v centre je kopec fastfoodov a reštaurácií, Jedlo si zoberte von a kochajte sa atmosférou.

Rockefeller center

Grand Central Terminal

Je to funkčná stanica, zaujímavosťou sú hodiny v hale, ktoré sa objavujú skoro v každom filme z New Yorku. Už keď tam budete, všimnite si aj zdobený strop.

Chrysler Building

Považuje sa za jednu z najkrajších budov v New Yorku. V tridsiatych rokoch minulého storočia bola najvyššia budova NY, dnes je až jedenásta. Vyhliadka z Chrysler Buildingu nie je možná, ale na recepcii sa sú prvé digitálne hodiny na svete, ktoré doteraz fungujú. Akurát ochranka nebola nadšená našim nápadom, že sa na ne pôjdeme pozrieť.

Grand Central terminal a Chrysler Building

Broadway

Dnes náš ešte čaká muzikál na Broadway. Lístok treba bookovať čím skôr, niektoré predstavenia bývajú vypredané dlho dopredu. Cena lístkov je rôzna, záleží kedy kupujete, na aké predstavenie, kde budete sedieť.

Vedeli ste, že:

• Broadway je ulica, na ktorej je viacero divadiel
  • aby ste povedali, že ste boli v Broadway Theatre, musí mať viac ako 500 miest na sedenie
  • netreba sa obliekať do obleku, no zase ani nie ísť v kraťasoch a tričku
  • dámy obyčajnými šatami nič nepokazia, muži by mali mať aspoň košeľu a dlhé nohavice
  • je tam strašná zima, treba sa obliecť teplejšie
  • doneste si vlastné nápoje, ak chcete. Dajú sa kúpiť, no pálky sú poriadne – miešaný drink za cca 26usd, 0,5l obyčajnej vody 5 usd.
Neil Simon Broadway Theatre

6. deň

Bryan Park

Ráno ideme pozrieť Bryan Park. Máme ho kúsok od hotela a stále sa v ňom niečo deje – koncerty, čítanie kníh. Hlavne večer sa tam oplatí zastaviť.

Public Library

Je to druhá najväčšia knižnica v USA, nazýva sa aj the Stephen A. Schwarzman Building. Vraj najväčším trhákom je pokladnica – Treasury. Vstup je zadarmo, no aj tak si treba na mieste v automate „kúpiť lístok“ za 0usd. Nás však zaujímalo niečo iné – Rose Reading Room. No tu sme sa trochu prepočítali.

Aj keď aj tu je vstup zadarmo, dá sa to iba so sprievodcom. A na prehliadku sa treba objednať online dopredu. Samozrejme, že sme to nevedeli a nič sme nemali booknuté. Zrejme je o prehliadku veľký záujem, keďže miesta boli vybookované niekoľko dní dopredu.

Našťastie 2 ľudia neprišli, tak nás pustili miesto nich. Čo k tomu povedať – asi najnudnejšia sprievodkyňa, akú som kedy zažila. Ako sa hovorí, hotová uspávačka hadov. Najväčšie sklamanie bolo, že sme iba prechádzali po chodbe a rozprávala nám, že za týmito dverami je 500 000 máp, za týmito dverami je… ale nevideli sme ich. Dostali sme sa iba do 2 miestností, o ostatných nám iba rozprávala.

Prehliadka trvala skoro 1,5 hodiny a to, na čo sme čakali bolo až na konci. Ak nechcete absolvovať celú tour, dá sa iba skrátená 15 minútová verzia a idete aj do Rose Reading Room – no tá bola obsadená.

Pokračujeme prehliadkou New Yorku. Keďže sa nám čas kráti, chceme toho stihnúť čo najviac.

Rose Reading Room
Rose Reading Room Public Library

Empire State Building

Je to jedna z ikonických budov New Yorku, dá sa ísť aj hore na vyhliadku. No keďže sme už boli na dvoch, tak túto vynechávame a vbehneme iba na chodbu, pokukáme a pokračujeme ďalej. Aj tak je na Empire najkrajší pohľad zhora- teda z helikoptéry alebo z inej vyhliadky.

Empire State Building z Summit One Vanderbilt

Madison Square Garden

Hala, kde sa odohrávajú koncerty a hlavne hokejové, basketbalové zápasy. Býva tu box a iné športy či kultúrne podujatia. Tu sme si poriadne zašli v naivnej predstave, že nás pustia aj dovnútra. Nepustili. Tak ak nie ste úplný fanúšik, môžete si výrazne skrátiť trasu a toto vynechať, prípadne a tam iba prevezte metrom – Pensylvania Station.

Madison Sqare Garden

Flatiron Building

Alebo slávna „žehlička“, ktorá sa rovnako objavuje skoro v každom filme z New Yorku. Ak pôjdete od Empire priamo sem, je to doslova pár desiatok metrov. Bohužiaľ, budova (a nielen táto, ale kopec ostatných v NY ) bola pod lešením, tak sme ju nevideli v plnej kráse. Aspoň sme si posedeli na námestíčku, oddýchli a pozreli koncert nejakej miestnej pouličnej kapely. Inak o tie nie je núdza v celom New Yorku.

Kúsok odtiaľ je Murrays Bagels, kde sú vraj najlepšie bagle – obložené žemle v New Yorku. Tak sme teda vyskúšali a môžem odporučiť. Najväčší problém budete mať, že si nebudete vedieť vybrať. Inak ani to nie je úplne lacné – 2 žemle a 1cola= 36usdk

High Line Park

Toto určite nevynechajte. Je to 2,33km dlhý visutý park postavený na bývalých koľajniciach z roku 1934. Pôvodne boli dlhé 21km a dopravoval sa po nich materiál a produkty z tovární, ktoré tu sídlili.

Teraz je to lukratívna štvrť s architektonickými „divočinami“ budov, je tu nákupné centrum a momentálne nefunkčná vyhliadka The Veseel (vraj z nej skočilo niekoľko samovrahov, tak ju zavreli). Nájdete tu aj najnovšiu presklenú vyhliadku na 100 poschodí The EdgeOplatí sa sem ísť pri západe slnka.

Týmto sa končí náš predposledný deň v New Yorku a čaká nás posledná noc v meste, ktoré nikdy nespí. Predstava bola, že si ešte raz obehneme nočný Times Square, Brooklyn Bridge, Memorial 9/11. Realita? O 22 hod sme unavené padli do postele.

High Line Park
The Vessel

7. deň

Pôvodne sme mali odlietať poobede, no letecká spoločnosť nám zmenila odlet na 21hod. Ráno sa odubytujeme z hotela, no batožinu si necháme v úschovni na recepcii a ideme ešte do mesta.

Máme posledný voľný vstup na GoCity card (viac o tom napíšem v druhom článku). Rozhodli sme sa pre Madame Tussaud Museummúzeum voskových figurín. Bola som už v Londýne, toto je viac zamerané na USA históriu, šport, Broadway. Ak ste ešte neboli, oplatí sa aj to.

SOHO, China Town, Little Italy

Tu sme sa iba pomotali po nákupnej a umeleckej štvrti SOHO, išli sme sa najesť do China Town a cez Little Italy sme prešli k najbližšiemu metru zobrať si batožinu na hotel.

Keďže sme vedeli, že JFK letisko je jedno z najväčších na svete, tak sme išli o niečo skôr a zvyšný čas sme strávili v salóniku, ktoré mám po celom svete zadarmo. Dobre sme urobili, 2 hodiny pred odletom by nám nestačili.

Pôvodne sme chceli šetriť peniaze a ísť na letisko metrom + vlakom Armtrak . No keďže sme čo to pokúpili (rozumej oveľa viac, ako sme mali povolený limit batožiny), nechcelo sa nám s tým ťahať po metre a prestupovať na vlak, tak sme išli klasickým žltým taxíkom. Ten si neobjednávate, ale sa postavíte na ulicu a zoberiete si ho tam. Ak keď vládou doporučovaná cena je 65usd, taxikári chceli aj 100usd. Takže aj tu platí – zjednávať a zjednávať. Táto možnosť bola v tomto prípade lacnejšia, ako využiť Lyft alebo Uber.

To je všetko z nášho 7 dňového tripu po New Yorku. Keď som pripravovala doma itinerár, mala som v pláne ísť aj na:

• Coney Island – pláž, oddych, zábavný park
  • Wiliamsburg – židovská štvrť, cez víkend je v Smorgasburg trhy s jedlom a pitím
  • Bronx – Orchad pláž, ZOO
  • Harlem – na baptistickú omšu
  • do Metropolitného múzea…
Ako správne tušíte, naplánované to bolo, no nestihli sme. Tu sa zamotáte pri fotení, tam vás zaujme pouličná kapela a zostanete na koncerte, zastavíte sa na skok v obchode a strávite tam 2 hodiny. O tom to predsa je, užiť si to čo najviac. Takže mi ešte nejaké tie miesta v New Yorku zostali do budúcej návštevy.

Koľko to celé stálo?

Toto bola asi najčastejšia otázka na FB a rovnako na IG. Už to mám všetko spočítane, ale aby som vám tu nedala iba výslednú sumu, podelím sa s vami aj s tipmi, ako a kde sa dá ušetriť. A keďže New York je poriadne drahá destinácia, určite sa vám budú hodiť. Všetky tipy aj kompletný finančný rozpočet sú v ďalšom článku.

Sledujte Instagram a Facebook pre ďalšie cestovateľské tipy.

Ďakujeme, že ste s nami cestovali po New Yorku

Gabika Remšíková

Som obyčajná zamestnaná žena, manželka a matka dvoch puberťákov. Okrem svojej rodiny milujem cestovanie a objavovanie nových krajín. Už niekoľko rokov cestujem tak často, ako sa dá. Teda vždy, keď mi to čas a financie dovolia. Počas týchto rokov som sa naučila MAŤ čas a MAŤ financie. Chcem vás inšpirovať a ukázať vám, ako na to. Ako spoznávať svet a nezruinovať pri tom svoj rodinný rozpočet. Niečo o mne a mojej cestovateľskej rodine si môžete prečítať tu>>>> SOM AUTORKA E-BOOKOV, CESTOPISOV A ONLINE KURZOV: všetko nájdete tu >>